The Song Is Ended, But The Melody Lingers On…

BOB RIGTER

2 oktober 1934  -  5 februari 2017

 

Het overlijden van Bob Rigter is geen verrassing. Via zijn weblog hield de tenorsaxofonist zijn vele volgers op de hoogte van zijn ziekte en het naderende einde. Toch is de dood van ‘de lieve man’ van Jasperina en ‘de ontzettende lieve vader en opa’ hard aangekomen. Bob was een aimabel mens, een uitstekend musicus, de auteur van een aantal boeken die warm werden welkom geheten door recensenten en een groeiende lezersschare, wetenschappelijk hoofdmedewerker   en portefeuillehouder wetenschapszaken faculteitsbestuur aan Universiteit Leiden.
Bob gaf in zijn schamele vrije tijd ook Nederlandse les aan vooral buitenlanders en presenteerde meer dan duizend afleveringen van het radioprogramma ‘Jazz met Bob’ via Radio Noordwijk.
Dat hij benoemd werd tot ‘Cultureel Ambassadeur’ van Noordwijk was vanzelfsprekend.

Bob Rigter heeft  een belangrijke bijdrage geleverd aan het boek ‘De Leidse Jazzgeschiedenis’, dat in 2008 in een stampvolle Marekerk werd gepresenteerd. Daar werd hij – met anderen – in de zon gezet voor zijn medewerking aan vertalingen uit en naar het Engels. In 2009, toen de ‘Leiden Jazz Award’ in première ging nam Bob regelmatig zitting in de jury.
De leraar MO Engels speelde met talloze grote jazzmusici uit Nederland en ook daarbuiten. Namen? Te over! Een kleine greep: Cees Schrama, met wie Bob tot de grote finale van zijn leven bevriend bleef, Paul Uljee, Hein van der Gaag, Ruud Jacobs, Toon van Vliet, John Engels jr., Wessel Ilcken en Scott Hamilton, Don Byas, Nelson Williams, Ben Webster en Philip Harper.

Ben Webster
In zijn boek ‘Jazz in de Oost’ verhaalt Bob over het laatste optreden van Ben Webster, zijn idool. Op die bewuste woensdagavond (6 september 1973) zit hij op de eerste rij in De Twee Spieghels, met Jasperina aan zijn zijde.  Na dat laatste concert van de grote tenorist raakt Ben in gesprek met Bob en zegt: “Son, you are young and growing, and I am old and going. So have your fun while you can.”
De dag daarna belandt Webster in het ziekenhuis. Op 20 september overlijdt hij. Simon Rigter, die in de voetsporen van zijn vader treedt (en hoe!) is prenataal aanwezig bij Ben’s laatste optreden. Junior wordt geboren op de dag dat Webster sterft.
Het aantal optredens van Bob is ontelbaar: de Haagse Dierentuin, Kurhaus, alle jazzclubs in Nederland en festivals in binnen- en buitenland. Hij wordt onderscheiden door het Conseil General des Côtes d’Armor in het Franse Bretagne, houdt lezingen met als thema ‘Zwarte aspekten van de jazzcultuur’ en ‘Evaluatie van jazz als kunstvorm, en de zwarte emancipatie in Amerika’.

Melodische jazz
De in Haarlem geboren Noordwijker is autodidact en omschrijft zijn spel als ‘melodische jazz’: “Waarnaar het ook voor een breed publiek aangenaam luisteren is.”
Zijn kwartet ‘swingt dat het een lieve lust is en het spelplezier straalt er vanaf’.
De melodische blazer en balladsvertolker haalt de kolommen van het Amerikaanse blad ‘Cadence’:
“Rigter’ s tenor has a dark, lusty sound, recalling the tone of Dexter Gordon. He also takes his time with a ballad, suggesting Gordon’s habit of privileging tone over line… His knack for simple melodic detail is admirable.”

Vreemd en Zen
Vorig jaar september , toen Bob al ernstig ziek beleeft hij toch ‘finest hours’. Zijn boek ‘Vreemd’ krijgt een toneelversie, uitgevoerd in de Jazz Club Hotel Huis ter Duin. Op de planken gebracht door het gezelschap ZEEPaanZEE.
‘Vreemd’ is een schelmenroman over twee musici, een bassist en saxofonist, over een zomerse affaire van een jonge vrouw met een jazzmusicus.
Recensent Theo de With in het Leidsch Dagblad: ‘Verrassend muzikaal theater’.
In ‘Zen Tijd’ is Bob de beschouwende auteur. Het boek is bestemd voor ‘saxofonisten, jazz cats, tennissers, golfers, kunstenaars, voetballers, honderdmeterlopers, tobbers, fietsenmakers, slapelozen en andere koekenbakkers’.
Hij legt uit dat niets je hoeft tegen te houden op de weg naar rust, creativiteit en vakmanschap.
In Zen Tijd worden zijn korte, krachtige zinnen geroemd; de ruimte tussen de alinea’s nodigen uit tot overdenking.

Google Bob, luister op you tube naar zijn melodische klanken en neem de tijd het dik een uur durende interview over Zen in je op te nemen.
Zo lang wij zijn elpee ‘Touching You’ en de cd’s ‘Five On The Rigter Scale en ‘When Lights Are Low’ kunnen beluisteren is Bob Rigter nog onder ons.

 

 

Leidse Jazz Geschiedenis
Copyright © 2018 Alle rechten voorbehouden.