Op de in het boek bijgevoegde cd's staat muziek van een elitecorps van jazzmusici, waarvan sommige nummers niet eerder op cd verschenen zijn. De meeste muzikanten hebben op de een of andere manier een band met de stad Leiden (gehad).
DE MUZIEK EN DE MUSICI
CD 1.
1) The Blue Band – Strijkorkest - Leiden How Ya Gonna Keep ‘em on the Farm (Donaldson). (2.24 min.)
Aad Drost, Kees Klein, viool; onbekend, cello; …Deurvorst (?), pi. Waarschijnlijk ook Leo Dee, Han Driesse, Johan Hotz, viool.
Opname: Berlijn of Londen, ongeveer juni 1920. Uitgebracht op: Odeon 313330 (DA 489). Rond 1920 speelde The Blue Band nieuw repertoire, dat toen als jazz werd beschouwd. Later zou men meer spreken van internationale muziek. Het Leidse orkest maakte plaatopnamen in Berlijn en Londen.
2) Klaas van Beeck met het AVRO-dansorkest Bugle Call Rag (Pettis, Meyers, Schoebel). (3.19 min.)
Klaas van Beeck, orkestleider; David van Wezel, Willy Schobben, Ferry Barendse, trp; Hans Maasaen, Dick Lambrechts, trb; Cor Koblenz, Eddy Develing, as, ss; Rinus van Zelm, ts, ss; Ab Witteboon, as, klar, arr; Louis van Coevoorden, viool; Dick Willebrandts, pi; Frits Hes, git; Lion Groen, b; Freek Meyn, drs. Opname: Hilversum, 1939. Glasplaat.
Klaas van Beeck (1903, Leiden) zou leraar worden, maar de studie kwam op de achtergrond toen hij muziek ging schrijven. In zijn jonge jaren speelde hij in diverse (studenten)orkesten. Hij werd een van de grote orkestleiders én arrangeurs uit de Nederlandse radiogeschiedenis.
3) David Broekman en Frank Sinatra There will never be another you (Gordon, Warren). (2.13 min.)
Frank Sinatra met David Broekman en het Treasury Ensemble. Het ensemble van David Broekman bestond uit trompet, tenorsax, klarinet, accordeon, piano, bas, drums en wat strijkers.
Het arrangement is waarschijnlijk van Broekman, de opname uit november 1942. Musici en instrumentatie zijn niet gedocumenteerd. 28 januari 1943, genoemd in verschillende discografieën, is waarschijnlijk de datum waarop de show is uitgezonden. Frank Sinatra had in september 1942 het Tommy Dorsey Orkest verlaten en zou pas zomer 1943 opnamen maken voor Columbia. De opname met Broekman zou dus de eerste in Sinatra’s solocarrière kunnen zijn.
4) Dixieland Pipers met Frits Hotz Mister Toto Stomp (Hotz, Krans). (2.47 min.)
Wybe Buma, trp; Frits Hotz, trb; Jan Morks, klar; Eric Krans, orkestleider, pi; Arie Ligthart, banjo; Koos Mak, tuba; André Westendorp, drs. Opname: ’s Gravenhage, 19-10-1950. Uitgebracht op Parlophone PHD 5 (CED 9-1A).
Trombonist Frits Hotz, die na zijn muzikale loopbaan naam maakte als schrijver, speelde in de jaren vijftig in belangrijke dixielandorkesten. Hij heeft slechts één compositie geschreven, Mister Toto Stomp, samen met pianist Eric Krans, de leider van The Dixieland Pipers.
5) Frans Poptie en zijn solisten Snowy Blues (Poptie). (3.12 min.)
Willy Langestraat, klar; Eddy Sanchez, vib; Frans Poptie, orkestleider, arr, viool; Eddy Christiani, el. git; Herman Vis, git; Wim Kastelein, b; Bud van Hooren, drs. Opname: Amsterdam, 23-2-1956. Uitgebracht op Columbia SEGH 3 (7 TCF 108).
Frans Poptie geldt als één van de meest aimabele mensen in de Nederlandse showbusiness. Hij behoort tot de allerbeste swingviolisten ter wereld. Uit zijn omvangrijke platenoeuvre werd zijn compositie Snowy Blues geselecteerd, waarin hij speelt met voortreffelijke muzikanten.
6) Het Miller Sextet Make Mine Millers (Nederpelt, De Molenaar). (2.43 min.)
Herman Schoonderwalt, klar; Coen van Nassau, vib; Eddie Doorenbos, pi, voc; Ab de Molenaar, orkestleider, git; Dick van der Capellen, b; Cees See, drs; Suzy Möller, voc. Opname: Amsterdam, 23-5-1956. Uitgebracht op Telefunken AH 181 (HO 163).
De oorspronkelijke titel van Make Mine Millers, de herkenningsmelodie van Het Miller Sextet, luidde Annemieke. Pianist en latere leider van The Ramblers, Charlie Nederpelt, schreef het stuk in de Tweede Wereldoorlog. Pete Felleman bedacht de allitererende Engelse titel.
7) Pierre WijnnobelMoonliner (Wijnnobel). (2.55 min.)
Live-opname (Wim van den Berg ): AVRO The Skymasters o.l.v. Bep Rowold, 26-7-1956.Bep Rowold, Ad van den Hoed, Sander Sprong, Fred van Ingen, Joop van Veersen, saxen; Rinus van den Broek, Bert Grijsen, Peep van der Elzen, Wim Kat, trp; Dick Kaart, Louis Färber, trb; Dick Scherpenhuizen, pi; Karel van der Velden, git; Tom Dissevelt, b; Martin Beekmans, drs; Pierre Wijnnobel, arr.
In zijn lange leven heeft Pierre Wijnnobel (1916) vele honderden composities geschreven en minstens zoveel werkjes in het Nederlands vertaald. Zijn instrumentale werk, oorspronkelijk geschreven voor The Ramblers en The Skymasters, wordt nog steeds gespeeld. Het tijdloze Moonliner is van internationale klasse. Pierre, muzikale duizendpoot en multi-instrumentalist, inmiddels de 91 gepasseerd, was betrokken bij talloze plaatopnamen.
8) Rita Reys met orkest Tom Dissevelt Star Eyes (Raye, De Paul). (4.18 min.)
Karel Reys, as; Ko Ikelaar, fl; Pim Jacobs, pi; Ruud Jacobs, b; Wessel Ilcken, drs. Waarschijnlijk ook: Wim Kat, mellofoon; Joop Elders, fl; Sem Nijveen, Benny Behr, Guus Valten, Lucien Grignard, Heinz Hermann, viool; Jan Olivier, cello, en anderen. Opgenomen in Hof van Holland, Hilversum, 25-3-1957.
Rita Reys geldt sinds 1960 als Europe’s First Lady of Jazz. In 2006 ontving ze de Oeuvre Edison Award. Website: www.ritareys.eu . Jazzbassist, arrangeur en Leidenaar Tom Dissevelt speelde lange tijd bij The Skymasters en toerde door Nederland in de begeleidingsorkesten van Wim Sonneveld en Toon Hermans. In 1957 arrangeerde hij één plaatkant van ‘The Cool Voice of Rita Reys’ en dirigeerde ook het orkest. Rita koos zelf Star Eyes om Tom Dissevelts grote talent te etaleren.
9) Teddy Charles Tentet Word from Bird (Charles). (10.07 min.)
Art Farmer, trp; Hal Stein, as; Robert Newman, ts; Jim Buffington, hoorn; Eddie Bert, trb; Teddy Charles, vib; Hal Overton, pi; Jimmy Raney, git; Addison Farmer, b; Ed Shaughnessy, drs. Opname: 23-10-1956. Uitgebracht op Atlantic (1274).
De 80-jarige Teddy Charles is een muzikaal fenomeen. Hij speelt naast vibrafoon ook marimba, xylofoon, klokkenspel, piano en percussie. Tijdens de 'Swing Era' was hij lid van de orkesten van Benny Goodman, Artie Shaw en Buddy de Franco.Teddy Charles is in november 2008 voor het eerst in Nederland, als eregast bij de uitreiking van het eerste exemplaar van De Leidse Jazzgeschiedenis op 6 november 2008. Hij was vriend en collega van de in 1899 in Leiden geboren componist, arrangeur en dirigent David Broekman, die hij begin jaren vijftig ontmoette. In 1956 tijdens het ‘Newport Jazz Festival’ nodigde Teddy Charles David Broekman uit om zijn Tentet voor ‘Word from Bird’ te dirigeren. Op dat Festival werden ook composities uitgevoerd van Gil Evans, George Russel en Mal Waldron. Teddy Charles musiceerde met alle groten uit de jazzwereld, waaronder Charlie Parker, Miles Davis, Shorty Rogers, Charlie Mingus en Jimmy Giuffre. Zijn kwintet was in 2008 nog een week ‘Top of the Bill’ in de Village Vanguard in New York. Website: www.teddy-charles.com.
10) David Broekman 1957 Dialogue for lovers (Broekman). (4.32 min.)
David Broekman, geboren in 1899 aan de Warmoesmarkt (thans Vismarkt) in Leiden, was zoon van een handelaar in vis en tafelzuren. Hij vertrok op 24-jarige leeftijd naar Amerika en werd er beroemd. Broekman componeerde muziek voor meer dan 150 films, o.a. The Phantom of the Opera, Frankenstein (met Boris Karloff), Tarzan the Tiger en All quiet on the Western Front.
Hij begeleidde als componist en orkestleider wereldsterren als Frank Sinatra. Zijn oeuvre werd in 1955 bekroond met een ‘Emmy Nomination’. In 1956 werd David Broekman door vibrafonist en jazzlegende Teddy Charles benaderd met het verzoek om zijn Tentet op het fameuze Newport Jazz Festival te dirigeren, onder meer met ‘Word from Bird’ en ‘Emperor’, de nieuwe composities van Teddy Charles.
11) Cees Schrama Blues Blues and then some more Blues (Scott, Schrama). (11.04 min.)
Tony Scott, klar, voc; Jan Akkerman, git; Cees Schrama, pi; Wim Essed, b; Bruno Castellucci, drs. CD: ‘Meditation’. Opname: Soundpush Studio’s Blaricum 17-6-1977. Uitgebracht op Polydor 2441 089.
Als presentator van ‘Tros Sesjun’ schreef Cees Schrama geschiedenis met meer dan vijftienhonderd radio-uitzendingen. Cees Schrama speelde als sessiemuzikant op tientallen platen van popgroepen en maakte er mede door zijn creatieve muzikale inbreng hits van. Hij begeleidde alle groten uit het vak, is nu verbonden aan De Gooische Compagnie en treedt op als International Consultant voor Verve Records.
12) Bob en Simon Rigter Loverman (Ramirez). (8.47 min.)
Bob Rigter, Simon Rigter, ts; Han van der Rhee, pi; Hanz de Waard, b; Rob Engels, drs. CD: ‘Five on the Rigter Scale - Live in Sesjun’. Opname: TROS Sesjun, 25-1-1996, Nick Vollebrecht's Jazz Café, Laren, Holland.
Bob Rigter (1934) trad al in 1953 in Leiden op. In 1955 met een Leids kwintet in de AVRO Jazzcompetitie. In 1956 met Don Byas in het Kurhaus. Op 6-9-1973 speelde hij in De Twee Spieghels bij het laatste concert van Ben Webster een stuk op diens saxofoon. Simon Rigter, nu een vooraanstaand saxofonist, was daarbij prenataal aanwezig. Ben stierf op 20-9-1973, de geboortedag van Simon. In 1992 speelde Bob met Scott Hamilton in de Leidse Stadsgehoorzaal. In 2003 'Key Bird Award' van de Stichting Leidse Jazzweek. In 2007 gastsolist in Antibes. Simon concerteerde met groten als George Coleman, Curtis Fuller, Slide Hampton e.v.a., speelde vele malen op het ‘North Sea Jazz Festival’, geeft les aan twee conservatoria en is o.a. tenorist van ‘The Dutch Jazz Orchestra’ en ‘The Jazz Orchestra’ of the Concertgebouw. Websites: www.bobrigter.com ; www.simonrigter.com .
13) LB VI met Jabbo Smith Sweet Georgia Brown (Bernie, Casey, Pinkard). (3.54 min.)
Jabbo Smith, trp, voc; Hans Eekhoff, trp; Cees van der Zaal, as; Bart Kraak ts; Sjoerd Hannema, p; Hans Pakker, git; Rob Elzinga, tuba; Peter Diepeveen, drs. Privé opname Amsterdam, januari 1982.
Gladys ‘Jabbo’ Smith (1908-1991) ging al op achtjarige leeftijd als trompettist met school op tournee. Alras was hij een bekend en veel gevraagd musicus. Hij werd een belangrijke schakel in de modernisering van de jazz-trompetstijl en beïnvloedde Louis Armstrong, Roy Eldridge, Dizzy Gillespie, Miles Davis en Clifford Brown. In Leiden trad Jabbo Smith op tijdens het ‘Key Town Festival’ 1982. Website: http://en.wikipedia.org/wiki/Jabbo_Smith.
14) Leidsch Studenten Jazz Gezelschap I lost my Gal from Memphis + Ma Poule (Tobias, Derose). (3.58 min.)
Frank Wouters, Arend Wegelin, trp; Adriaan Jaeggi, trb, voc; Bernhard Berkhout, ts, klar; Jan Wouter Alt, Pieter Andringa, as, klar, voc; Matthijs Willering, banjo, git; Hans Olthoff, pi; Frans Bouwmeester, b; Henk Robbers, drs. Productie: Adriaan Jaeggi/Sprong records. Live opname: Max Bolleman, Jan Schuurmans, 17-1-1991, ‘Volkshuis’ Leiden. Mixing: Max Bolleman & Peter Stöve.
Het in 1984 door Adriaan Jaeggi en Jan Wouter Alt heropgerichte ‘Leidsch Studenten Jazz Gezelschap’ (LSJG) was bedoeld als tegenwicht tegen de ‘Delfsche Studenten Dans Harmonie’ en de ‘Utrechtse Paper Note Jazz Band’. Het LSJG won, met repertoire uit de jaren '20 van o.a. Duke Ellington en Fletcher Henderson, in 1985 de 1e prijs op het ‘Internationale Jazz Concours’ van Breda. Bernhard Berkhout kreeg toen de solistenprijs. Het LSJG speelde op binnen- en buitenlandse festivals. ‘I lost my Gal from Memphis’ laat het orkest 'live' op zijn hoogtepunt horen.
15) Buddy Tate met Ted Easton’s Jazz Band You turned the tables on me (Alter, Mitchel). (2.54 min.)
Buddy Tate, ts; Frits Kaatee, klar, as, bs; Bob Wulffers, trp; Henk van Muyen, trb; Pim Hogervorst, banjo, trb; Ted Easton, drs. Productie: Ted Easton. Opname: Jack Lodensteyn, juni 1975, ‘New Orleans Jazz Club’, Scheveningen. Mixing: S.R.S. Studio’s, Kaagdorp.
Ted Easton is de artiestennaam van drummer/zanger/orkestleider Theo van Est. Hij heeft in de Leidse JPS-Studio’s en in de studio van Peter Schilperoort in Kaagdorp tientallen platen opgenomen met gerenommeerde Amerikaanse jazzhelden. Hij paarde muzikale kennis aan commercie, zonder (grote) concessies te doen. George Holmes ‘Buddy’ Tate (1913 - 2001) was een van de grote tenoristen van zijn generatie. Hij begon op alt, ging snel over op tenor. Van 1939 tot 1948 speelde hij bij Count Basie. In 1953 oogstte hij succes met zijn eigen band, die tot 1974 in de Celebrity Club in Harlem speelde. Later werkte hij met Paul Quinichette, met Benny Goodman en met Lionel Hampton. In 1992 speelde hij in de documentaire ‘Texas Tenor: The Illinois Jacquet Story’. Buddy Tate speelde tijdens een ‘Key Town Festival’ in de Leidse Stadsgehoorzaal met de toen nog zeer jeugdige tenorist Boris Vanderlek.
16) Ben Webster (27-3-1909 - 20-9-1973) For all we know (Coots, Lewis) + afscheidswoorden van Ben Webster. (9.46 min.)
Ben Webster, ts; Irv Rochlin, pi; Henk Haverhoek, b; Peter Ypma, drs. Live opname op 6-9-1973 door Ton Olde Monnikhof op een cassetterecordertje in De Twee Spieghels, Leiden. Dubbel-LP ‘Last Concert Ben Webster’, uitgebracht op EMI Bovema 1973, 5C 178-24964/5. De laatste jaren van zijn leven woonde Ben Webster in Amsterdam en Kopenhagen. Michiel de Ruyter is de bron van de legende dat alleen Webster zelf geluid kon krijgen uit zijn geliefde saxofoon ‘Betsy’, een Selmer Balanced Action uit 1939. Bij Ben Webster’s laatste concert werd deze legende ontzenuwd. Voor een historische beschrijving van dat concert, zie Bob Rigter, ‘Jazz in de Oostzee’, Uitg. Bodoni, 1995, ISBN 90-5526-039-8, (blz. 99-106).
Toen Ben na de tweede set terug kwam van de bar, wilde hij dat Bob een stuk zou spelen. Bob zei dat de mensen naar Webster kwamen luisteren, maar Ben was koppig, gaf Bob zijn instrument en stond erop dat Bob daarop zou spelen. Toen hij zijn ‘Betsy’ terug kreeg mompelde Ben “Nice feeling, nice timing”. Daarna speelde hij nog even, maar het ging niet zo goed. Hij ging staan en hield een kort toespraakje. Hij wilde doorgeven wat een oude man ooit tegen hèm had gezegd: “Son, you are young and growing, and I am old and going, so have your fun while you can!” De volgende dag werd hij opgenomen in het Sint Lucas Ziekenhuis in Amsterdam, waar hij op 20-9-1973 overleed. Simon Rigter, die Ben’s laatste concert prenataal bijwoonde, werd op diezelfde dag geboren. Zijn moeder Jasperina maakte van het concert de unieke foto’s die in De Leidse Jazzgeschiedenis zijn opgenomen.
Totaal Cd 1: 75.33 minuten.
CD 2.
1) Tom Beek Caravan (Ellington, Tizol, Mills). (3.50 min.)
Tom Beek, ts; Jan van Duikeren, trp; Ilja Reijngoud, trb, Martijn van Iterson, git; Jeroen Vierdag, b; Marcel Serierse, drs. CD: ‘Tom Beek - White & Blue'. TomLaLa Records. Opname: Reyn Ouwehand, Katwijk, augustus 2005.
Tenorsaxofonist Tom Beek (1969) leerde het métier in ‘The Duke’ en studeerde in 1995 af aan het Hilversums Conservatorium. Hij trad op met jazzlegendes Dizzy Gillespie, Pat Metheny en Randy Brecker en maakte faam in de bands van Michiel Borstlap, Louis van Dijk en Trijntje Oosterhuis. Beek won veel prijzen, speelde over de hele wereld en was in Nederland meer dan tien keer op het ‘North Sea Jazz Festival’ te beluisteren. Sinds zijn album 'White & Blue' staat hij als componist en bandleider in hoog aanzien. Website: www.tombeek.nl.
2) Bart WirtzHonque honque (Wirtz). (4.54 min.)
Bart Wirtz, as; Jasper Soffers, pi; Jeroen Vierdag, b; Joost van Schaik, drs. Opname: Joeri Saal, Studio 150 Amsterdam, 14,15-4-2008. Altsaxofonist
Bart Wirtz treedt aan de dag met zijn eigen bevlogen concept van energieke en creatieve muziek. Zijn kwartet staat garant voor een krachtig programma met eigen werk van Wirtz: Jazz!, blues van deze tijd, kokende grooves met een warme sound. Website: www.bartwirtz.com.
3) Karel Boehlee The garden (Boehlee). (5.05 min.)
Karel Boehlee, pi; Hein van der Geijn, b; Hans van Oosterhout, drs. Opname: Lex Tanger. Dudok studio, Conservatorium van Amsterdam, 23-8-2007.
De Leidse pianist Karel Boehlee, o.a. begeleider van Toots Thielemans en Toon Roos, is het best bewaarde geheim van Nederland. In de tachtiger jaren was hij een van de eerste pianisten en componisten van de moderne richting. Door de jaren heen is hij steeds beter geworden. De improvisatie werd steeds meer doordacht en lyrisch, de harmonieën werden exacter en hebben daardoor een ijzersterk ritme. Karels geluid is uniek en raakt het centrum waar muziek de ziel binnengaat. Website: www.myspace.com/karelboehlee.
4) Ilja Reijngoud Running on eggshells (Reijngoud). (5.43 min.)
Ilja Reijngoud, trb en solo; Bart van Lier, trb; Evert Josemanders, trb; Jan Oosting, trb; Lode Mertens, trb; Martin van den Berg, btrb; Martijn van Iterson, git; Rob van Bavel, pi; Marius Beets, b; Marcel Serierse; drs. CD: Ilja Reijngoud, ‘Untamed World’. Opname: Maxanter Records MAX 75378, April 2007.
Ilja Reijngoud (Leiden, 5-7-1972) studeerde in 1996 cum-laude af aan het Hilversums Conservatorium. Eind 1997 kreeg hij de Amerikaanse degree ‘Master of Music’. Hij gaf les aan het Hilversums Conservatorium en de Jazz Studio Antwerpen. Hij geeft leiding aan de prestigieuze tromboneopleiding van het Rotterdams Conservatorium (met Bart van Lier) en clinics en workshops in Barcelona, Los Angeles, Amsterdam en New Orleans. In 2003 kreeg hij de internationale ‘Thelonious Monk Award’ en de Nederlandse ‘Deloitte Stimulans Award’. In 2004 de ‘Singer Laren Jazz Award’. Ilja heeft gewerkt met John Scofield, Pat Metheny, Maria Schneider, Bob Brookmeyer, Bill Holman, Toots Thielemans, Philip Catherine, Monty Alexander, Clark Terry, George Coleman, Kenny Werner, Dori Caymmi, Michael Davis, Vince Mendozza, Greetje Kauffeld, Bill Reichenbach, Ed Neumeister, Louis van Dijk, Lester Bowie, Tom Harrell, Jerry van Rooyen, Rita Reys, Jasper van ‘t Hof, David Liebman, Trijntje Oosterhuis, Nancy Morano, Bert Joris. Website: www.iljareijngoud.com.
5) Dimitar Bodurov I Got It Bad (Ellington). (5.12min.)
Dimitar Bodurov, pi; Cord Heineking, b; Jens Dueppe, drs. Opname: Wisseloord Studio’s, Hilversum, September 2003.
De jonge pianist Dimitar Bodurov heeft in Nederland o.a. de prestigieuze ‘Young Pianist Foundation Jazz Competition’ 2007 gewonnen. Met zijn trio speelde hij in 2007 op het ‘North Sea Jazz Festival’. De melancholie en complexe ritmiek van Bulgaarse volksmuziek zijn belangrijke elementen in Bodurovs muziek, al zoekt hij naar een eigen interpretatie. In november 2003 verscheen het debuutalbum ‘Melatonic’ ACR 9817 op het Noorse label Acoustic Records, met uitsluitend eigen composities. In april 2004 verscheen ‘The Resumption Suite’ (piano, bass, drums en samples). Het trio speelde in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Bulgarije en won in 2002 de ‘Leidse Stad Jazz Award’, de ‘Erasmus Jazz Award’ en de ‘Pim Jacobs Jazz Prijs’. In juli 2005 nam Dimitar deel aan de ‘Time Montreux Jazz Solo Piano Competition’. Website: www.dimitarbodurov.com.
6) Tim Eijmaal Mzungu (Eijmaal). (6.10min)
Sven Figee, toetsen; Tim Eijmaal, git; Glenn Gaddum, b; Gijs Dijkhuizen, drs. Opname: Marmalade Studio Delft, 30-5-2008.
Tim Eijmaal werkt als sessiegitarist met diverse bands en artiesten, o.a. ‘New Cool Collective’; ‘Auratones’; ‘Sven Hammond Soul’. Als componist werkte hij met o.a. idol Maud en de Belgisch idol Wim Soutar. Website: www.myspace.com/timeijmaal.
7) Toon Roos Little princess (Boehlee) (4.36 min.)
Toon Roos, ts, ss; Karel Boehlee, pi, synthesizer; Hein van der Geyn, b; Joost van Schaik, drs. CD: Toon Roos Quartet: ‘Love Revisited’. Green Heart Records. Productie: Toon Roos. Opname, mixing en mastering: Dudok Studio, Amsterdam, 2008.
Toon Roos, die in 2008 zijn 25-jarig jubileum viert, wordt gezien als één van de beste tenor- en sopraansaxofonisten van Europa en wordt geprezen om zijn lyrische en evenwichtige manier van spelen. Hij heeft als bandleider, bandlid of gastsolist in de meest uiteenlopende formaties gespeeld met grootheden als Joe Zawinul, Toots Thielemans en John Scofield. Hij trad in en buiten Europa op en won meerdere prijzen, waaronder de prestigieuze ‘Bird Award’ en de tweede prijs van de 'International Songwriting Competition' in de Verenigde Staten. Website: www.toonroos.com.
8) Lodewijk van Gorp Darn that dream (Van Heusen, De Lange). (4.05 min.)
Lodewijk van Gorp, voc; Tom Beek, ts; Karel Boehlee, fender rhodes; Martijn van Iterson, git; Jeroen Vierdag, b; Marcel Serierse, drs. CD: Tom Beek - 'White & Blue', TomLaLa Records 2005. Opname: Reyn Ouwehand, Katwijk.
Saxofonist Lo van Gorp belandde in 1997, na veel praktijkervaring en een opleiding aan het Hilversums Conservatorium, als achtergrondzanger in de band van Marco Borsato. Nu maakt hij deel uit van Marco's band en die van Trijntje Oosterhuis. Sinds begin 2008 is de cd ‘Storybook’ van zijn eigen Princess Project verkrijgbaar, een project samen met zijn muzikale vrienden Karel Boehlee en Simone Pormes. Lo heeft o.a. gewerkt met Oleta Adams, Het Metropole Orchestra, Giorgia, Georgie Fame, Madeline Bell, Paul de Leeuw, Gordon, Xander de Buisonjé. Website: www.theprincessproject.nl.
9) Rolf Delfos Single Breath Orgy (Delfos). (5.47 min.)
Angelo Verploegen, trp, flügelhorn; Boris Vanderlek, ts; Rolf Delfos, as, ss; Erwin Hoorweg, pi; Marius Beets, b; Bram Wijland, drs. CD: ‘Kickin’ in the Front Window’, Timeless Records. Opname en mixing: 23-4-1993, Rudi van Gelder Studio, USA. Productie: Russ Musto, Angelo Verploegen. Executive producer: Wim Wigt.
Rolf Delfos is een van de oprichters van de ‘Houdini's’. Met Angelo Verploegen en Erwin Hoorweg gaf hij gestalte aan deze groep die in zijn 20-jarig bestaan 13 cd's maakte. Het Leidse Jazz Café ‘The Duke’ speelde een belangrijke rol toen de band nieuwe stukken uitprobeerde en besloot alles uit het hoofd te spelen. Delfos is daarnaast aan Leiden verbonden door veel workshops voor o.a. ‘Hot House’, wat weer resulteerde in de ‘Big Band Licks and Brains’ uit Zoeterwoude. Delfos is actief in verscheidene groepen, waaronder de ‘Jazz Invaders’ met o.a. Tom Beek, het ‘Artvarksaxofoonkwartet’ met o.a. Bart Wirtz, ‘Het Lewinksy Quartet’, met Arno Krijger en Pascal Vermeer en ‘The Auratones’. Websites: www.artvarksq.com; www.theauratones.com; www.jazzinvaders.com; www.gloep.nl; www.myspace.com/thejazzinvaders; www.musicandmore.nl.
10) Martijn van Iterson The Whole Bunch (Van Iterson). (6.06 min.)
Martijn van Iterson, git; Karel Boehlee, pi; Frans van Geest, b; Martijn Vink, drs. CD: Martijn van Iterson Quartet ‘The Whole Bunch’, Munich Records. Opname: 26,27-4-2004, Wisseloord Studio’s, Hilversum.
Martijn van Iterson geldt als één van de beste jazzgitaristen in Nederland. In 2004 won hij de ‘Bird Award’ van het ‘North Sea Jazz Festival’. Hij geniet ook de nodige internationale erkenning. Zijn album ‘The Whole Bunch’ bereikte begin 2005 een 11e plaats als hoogste notering in de Amerikaanse ‘Jazz Chart’ van Jazzweek.com. Een succesvolle release in Japan van ditzelfde album was daarom een logisch gevolg. Website: www.martijnvaniterson.com.
11) Frans Heemskerk Train Station Blues (Heemskerk). (6.23 min.)
Frans Heemskerk, fender rhodes, hammondorgel; Bart Wirtz, as; Robin Koerts, b; Jeroen Zange, drs. Live-opname in ‘The Duke’ te Leiden, Netrecords. Mixing: Frans Heemskerk, Robin Koerts.
Frans Heemskerk studeerde jazz/lichte muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij kreeg les van Larry Goldings, Henk Elkerbout, Karel Boehlee, Rob Madna. In 1999 richtte hij ‘The French Connection’ op. De band speelt uitsluitend eigen werk. Website: www.fransheemskerk.nl.
12) Frits Landesbergen Sweet Georgia Brown (Bernie, Casey, Pinkard). (4.45 min.)
Frits Landesbergen, vib; Eef Albers, git; Hein van de Geyn, b; Erik Ineke, drs.Live-opname: Van der Valk Hotel ‘De Gouden Leeuw’, Voorschoten, 7-9-2003.Deze vier docenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag verleenden belangeloos hun medewerking aan het openingconcert 2003-2004 van het Podium ‘Jong Professionals Jazz’ te Voorschoten.
Frits Landenbergen, geboren in 1961 in Voorschoten, is in 1975 cum laude afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Het winnen van prestigieuze binnen- en buitenlandse jazzprijzen, als de ‘Wessel Ilcken Award’, ‘Pall Mall Swing Award’, AVRO cultuurprijs ‘De Belofte’ en de daarbij behorende aandacht van de media, bezorgden Frits een overvolle agenda. Hij treedt op met zijn band ‘Frits & Friends’, bij de jaarlijks terugkerende tournees met o.a. Madeline Bell, ‘The Rosenberg Trio’, Louis van Dijk en Cor Bakker. Frits is niet alleen Nederlands beste jazzvibrafonist, maar ook een voortreffelijk drummer en arrangeur. Hij is docent vibrafoon, slagwerk en combospel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, beheert zijn eigen boekingsbureau en is producent. Website: www.landesbergen-music.nl.
13) Pieter de Mast Rietzangers (De Vriend). (3.44 min.)
‘Trio Windstreken’ met Pieter de Mast, ss; Sebastiaan van Delft, orgel; Sandip Bhattacharya, tabla. Opname: 25-5-2008, live in de Hartebrugkerk te Leiden.
Pieter de Mast (ss, fluiten) speelde in België, Duitsland en Nederland met het ‘Pieter de Mast 5’ (cd’s ‘Tracing’ en ‘Vista’) o.a. op het ‘North Sea Jazz Festival’. Hij was multi-blazer bij tal van cd-opnamen, theaterproducties en musicals, en speelde o.a. bij ‘Synergy’, ‘Perron19’ en Olaf Tarenskeen. Op de cd’s ‘Windstreken’ (2006) en ‘Offshore’ combineert hij jazz met klassiek op dwarsfluit, sopraansax en orgel. Het idee om te musiceren op een kerkorgel ontstond bij toeval bij een concert in 2003 in de Hooglandse kerk te Leiden. Website: www.windstreken.com ; www.pieterdemast.nl.
14) Walter Wolff Archipelago (Wolff ). (7.04 min.)
Rodolfo Neves, Brazilian trp, flügelhorn; Walter Wolff, pi.
Jazzpianist Walter Wolff (1981 Helsinki) was te beluisteren in Italië (Geata Festival), Frankrijk, Finland, Zweden, Denemarken (Arhus Jazzfestival), Portugal, Luxemburg en Nederland. Sinds 2003 studeert hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Albert Brussee, Juraj Stanik, Rob van Kreeveld en in New York bij Brad Mehldau. In 2007 won Walter in het BIM-huis te Amsterdam de derde prijs bij de internationale ’YPF’ jazz pianocompetitie. Website: www.walterwolffmusic.com.
15) Dolf del Prado Hodge podge (Schilperoort). (4.08 min.)
Vincent Koning, git; Klaas Wit, trp; Dim Kesber, ss; Rob van Krefeld, pi; Dolf del Prado, b; Martin Beenen, drs. CD: ‘Dim Kesber and Friends’. Opgenomen door Max Bolleman, Studio 44, Monster, 22,23-6-2002. Uitgebracht door Spronk Breda FTJ 28.
Dolf del Prado (Leiden, 26-6-1937) is autodidact. Hij trad op met ‘Dim Kesber and Friends’, Johnny Meijer, Pia Beck, ‘Millers Swing Society’ o.l.v. Jan Pieters, en zeer veel andere ensembles. In 2008 is Dolf nog steeds een populair en veelgevraagd bassist. Hij is met grote regelmaat te beluisteren als solist en als begeleider van musici in tal van concertzalen.
16) Roos Jonker Line for Lyons (Mulligan, Loughbrough). (1.16 min.)
Roos Jonker, voc; Thomas Welvaadt, trp. Opname: Greenfield Studio Amsterdam, 6-7-2006.
Roos Jonker (1980) sloot in 2005 haar Masteropleiding Jazzzang aan het Conservatorium van Amsterdam af. Ze toert in 2008 door Europa als zangeres bij ‘The Glenn Miller Orchestra’ en werkt aan een album met eigen composities.
Website: www.myspace.com/roosjonker.
Totaal Cd 2: 76.08 minuten.